Creatieve sessie voor Skischool Skidôme Rucphen

brainstorm sessie sneeuw

Hoe effectief een brainstormsessie kan zijn, dat heeft Skidôme laatst ervaren. Zij hebben een creatieve sessie gehouden over de skischool.

De creatieve sessie is gefaciliteerd door Charlotte Somers, een student Advanced Business Creation aan Avans ’s-Hertogenbosch. Charlotte loopt stage bij Skidôme op de marketing afdeling en voert een onderzoek uit voor de skischool. Met de inzichten van haar onderzoek is besloten een brainstormsessie te houden. Tijdens deze sessie zijn creatieve concepten bedacht voor de skischool, vanuit de afdeling marketing.

Het team

Deelnemers aan de creatieve sessie waren: Carlijn Kloet; content marketeer, Alissa Iriks; communicatie & PR, Paul Elsten; online marketeer, Kirsten Huijsmans en Bram van der Lely; stagiaires marketing en Stijn Hoogland; dagverantwoordelijke bij Skidôme. Er is bewust gekozen voor een aantal deelnemers van de afdeling marketing, omdat zij een duidelijk beeld hebben van de huidige marketing van de skischool en hoe dit eventueel verbeterd kan worden. De stagiaires van marketing zijn erbij betrokken, omdat zij nog niet zo lang op de afdeling werken en dus een frisse blik hebben. De dag verantwoordelijke van Skidôme is gekozen als deelnemer, omdat hij op de vloer rondloopt en ziet wat er gebeurt rondom de skischool. Zo is er een afwisselend team samengesteld waarmee de creatieve sessie kon beginnen

Inleiding van de creatieve sessie

De sessie is begonnen met een ijsbreker om iedereen in het team zich op zijn/haar gemak te laten voelen en de creatieve mind ‘on’ te zetten. Het was de bedoeling dat iedereen zijn/haar buurman voorstelde aan de rest en daarbij iets probeerde te vertellen wat de rest nog niet over diegene wist. Daarna is door de facilitator de probleemstelling voorgelegd.

Brainstorm time!

Het was tijd om te beginnen! Er is input uit het onderzoek voorgelegd om de probleemstelling te ondersteunen. Allereerst werden alle ideeën die bij de deelnemers opkwamen op post it’s geschreven (spontane braindump). Toen er geen nieuwe ideeën meer kwamen, is er een nieuwe techniek gestart. Er is nieuwe input gegeven over de gedachtes van de klanten, hierover zijn de deelnemers in twee groepen gaan brainstormen. Ook deze ideeën werden weer op post it’s geschreven. Als derde techniek zijn er trends gekoppeld aan de customer insights; hiermee werden de deelnemers uitgedaagd om meer “out of the box” te denken en innovatieve ideeën te bedenken. Nadat er zoveel mogelijk ideeën gegenereerd waren, was het tijd om te gaan convergeren.cocd-box

brainstormen

COCD-box

Om de ideeën te clusteren en kansrijke ideeën te kiezen is de COCD-box gebruikt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen rode ideeën; origineel en realiseerbaar, blauwe ideeën; gewoon en realiseerbaar en gele ideeën; origineel en (nog) niet realiseerbaar. De deelnemers hebben individueel gestemd door stickers te plakken in de kleuren van de 3 vlakken op de volgens hun kansrijke ideeën. Deze ideeën met de meeste stemmen zijn in de box geplakt en hieruit zijn twee concepten gevormd.

Skidôme kijkt terug op een zeer geslaagde middag met bruikbare en leuke concepten voor de skischool!

Wanneer ga jij brainstormen?