We hebben toch geen tijd voor creativiteit!

Creativiteit
Trends
22-10-2014

Dit jaar was ik bij een inspirerende bijeenkomst waar Paul J. van Loon (Censor) gastspreker was. Hij vertelde dat bedrijven vaak gedreven zijn door de waan van de dag. “De tijdsdruk weerhoudt ons ervan om ook de tijd te nemen om samen – diagonaal door de organisatie – na te denken over hoe we ons werk beter, anders en vooral slimmer kunnen doen. Sterker nog, de basis van verbeteren – samen nadenken – wordt gezien als tijdsverspilling. Met als gevolg dat we, met de beste bedoelingen overigens, al die verspillingen in stand houden.”

Ik sluit me volledig aan bij het standpunt van Paul J. van Loon. We merken allemaal dat onze takenlijstjes en onze mailbox onze dagelijkse werkzaamheden beheersen. Vaak blijft het een brainstorm tussen de werkzaamheden door, een idee bij het koffie automaat of tijdens de lunch. Wil je echt vooruit komen en sprongen maken als persoon, afdeling of organisatie dan moet je uit je dagelijkse routine komen. Neem er tijd voor met z’n allen.

“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
– Albert Einstein –

Dus waag de stap en pak die tijd. Als je tijd durft te nemen om anders te denken en tijd durft te nemen om vaste patronen los te laten, dan kom je tot oplossingen die je normaal nooit zou zien. Durf creatief te zijn. Train je creativiteit, doe het met je collega’s om echt sprongen te maken. Creatief denken is van steeds groter belang om onze problemen op te lossen. Waarom besteden we er dan niet meer tijd aan?

Stap 1: Plan een meeting, liefst in een andere omgeving dan waar je dagelijks werkt.

Succes & veel creativiteit toegewenst.
Robert Ros

Inspirerende ruimte nodig? Bekijk onze Inofec Skybox
Tip! Combineer het met het indoor skydiven