Het effect van geuren tijdens je vergadering

Geuren in vergadering
Trends
12-01-2015

In mijn vorige blog ben ik dieper ingegaan op het gebruik en effect van kleuren tijdens een zakelijke meeting, waarop het toepassen van geuren mooi aansluit. Ons reukorgaan staat in rechtstreekse verbinding met ons emotionele brein, waardoor dit een krachtig middel is om de beleving te beïnvloeden. Geuren beïnvloeden je gemoedstoestand en het gebruik van de juiste geuren tijdens je zakelijke meeting zal een duidelijk effect hebben. De verschillende geuren prikkelen de zintuigen op een natuurlijke manier, waardoor de meeting prettiger en meer gestructureerd verloopt. Dit moedigt aan om, voor een meeting, over doelen na te denken en wat voor soort geur nodig is om doelen te bereiken. Je meeting vindt plaats met een groter besef, wat leidt tot een hoger rendement qua tijdsinvestering.

Nare luchtjes, zoals dierlijke geuren, uitlaatgassen en rioollucht, zullen voor een onprettig gevoel zorgen. Aan de andere kant zijn er ook weer geuren die zorgen voor bijvoorbeeld ontspanning, opwekken van hongergevoel, prikkeling van de zintuigen, etc. Hier volgen een aantal voorbeelden van geuren die je kunt toepassen tijdens jouw meeting.

Sales vergadering

Dennengeur prikkelt de zintuigen en zorgt ervoor dat je scherp bent. Een goede geur om in te zetten tijdens je salesmeeting om verkoop te bevorderen. Zelfverzekerdheid en zelfvertouwen kunnen versterkt worden door het inzetten van oriëntaalse geuren met houtachtige tonen, zoals; musk, patchoeli en cypres.

Vergadering met klanten

Het ligt er sterk aan welk doel je hebt tijdens de klantenmeeting, welke geur je wilt gaan gebruiken. De geur van citrus zorgt voor direct geluk en zou passend zijn voor een meeting waarin je al je relaties wilt bedanken voor de goede samenwerking het afgelopen jaar. Wil je tijdens een productpresentatie aansporen tot koop voor het product, probeer dan de geur van dat product in de zaal te krijgen. Bijvoorbeeld de geur van koffie voor koffiemachines of de geur van nieuwe auto’s voor een nieuw type auto.

Brainstormsessie

Vanille geeft creativiteit en zorgt voor een comfortabel gevoel. Ideaal om tijdens je brainstormsessie te gebruiken.
Ik ben wederom benieuwd naar jullie ervaringen en voel je vrij om andere geuren met hun effecten te delen.