Voorkom een dip in je brainstormsessie, gebruik brainfood!

Brainfood
Trends
05-03-2015

Bij een brainstormsessie is het laatste wat je kunt gebruiken een dip. Je wilt dat iedereen geconcentreerd en alert is, om zo het maximale uit je brainstormsessie te halen. Toch begint een brainstormsessie vaak ongeveer 1 uur na het ontbijt, oftewel je eerste dip van de dag. Hoe voorkom je dit? Wat is goede brandstof voor je hersenen?

Brandstof voor je brainstormsessie

Erg belangrijke brandstoffen voor je hersenen zijn vetten en suikers. Dit zijn vaak de eerste voedingsstoffen die geschrapt worden bij een dieet.

Onze hersenen zijn in vergelijking met het totale lichaam relatief klein en nemen slechts 2% van ons lichaam in beslag. Maar ondanks dat ze zo klein zijn verbruiken ze 10 keer meer energie als andere organen en weefsels. Dus logischerwijs is het uitermate belangrijk om afwisselend en gezond te eten voor meer concentratie en alertheid.

6 soorten brainfood waar je hersenen van smullen

Groene (blad)groenten
Deze groenten bevatten veel ijzer. Het ijzergehalte in het bloed beïnvloed ons vermogen om ons te concentreren. Daarnaast bevat bijvoorbeeld broccoli veel vitamine K, dat de hersenfunctie stimuleert. Tip: maak een groene smoothie. Naast dat het lekker en gezond is, geeft het dus ook een goede boost aan je hersenen.

Granaatappel
Uitstekend om je stress niveau te laten dalen. Het zit namelijk boordevol antioxidanten. Het beste is om de vrucht in een keer op te eten om een flinke dosis vezels binnen te krijgen.

Noten en zaden
Deze kunnen je helpen om helderder na te denken en bevorderen daarnaast je humeur. Ze bevatten namelijk belangrijke stoffen voor de hersenfunctie zoals eiwitten, voedingsvezels, onverzadigde vetten en vitamine B / E. Daarnaast gaan ze stress tegen, omdat ze antioxidanten bevatten.

Chocolade
In pure chocolade zit de stof fenylethylamine, welke ook in hersenen zit. Mensen die neerslachtig of depressief zijn hebben vaak een tekort aan deze stof. Let op dat je niet gewone chocolade pakt, maar juist de pure cacao.

Vis
Vis bevat erg veel omega-3, wat helpt tegen de afbraak van hersencellen en bevordert daarnaast de aanmaak van nieuwe cellen. Daarnaast zorgt het voor meer leervermogen en een betere weerstand tegen stress.